SİTEMİZ İLE İSİM BENZERLİĞİ OLAN MESAJLAR ALIRSANIZ LÜTFEN İTİBAR ETMEYİNİZ, BİZİMLE ALAKASI YOKTUR. DOLANDIRICI SİTE OLDUĞU KESİNDİR LÜTFEN ŞİKAYET EDİNİZ. BİZ BİR FORUM SİTESİYİZ HİÇBİR ALAKAMIZ OLMADIĞINI BİLDİRİRİZ. WHATSAPP HATTIMIZA GELEN UYARILARA İSTİNADEN BU BİLDİRİMİ YAYINLAMAK ZORUNDA KALDIK.

Edimsel Koşullanma Ile Öğrenme Nedir ?

Ilay

New member
Edimsel Koşullanma ile Öğrenme Nedir?

Edimsel koşullanma, bireyin davranışlarının çevresel uyarıcılara göre şekillenmesinde önemli bir role sahip olan öğrenme sürecidir. Bu tür öğrenme, bireyin belirli bir davranışı gerçekleştirmesi sonucunda ortaya çıkan sonuçların (örneğin, ödül veya ceza) davranış üzerindeki etkisiyle ilgilidir. İlk kez Amerikalı psikolog B.F. Skinner tarafından ortaya atılmıştır ve operant koşullama olarak da bilinir.

Edimsel Koşullanmanın Temel İlkeleri

Edimsel koşullanmanın temelinde birkaç önemli ilke yatar. İlki, davranışın sonucunun, davranışın sıklığını veya olasılığını etkileme yeteneğidir. Örneğin, bir davranış ödüllendirildiğinde, bu davranışın tekrarlanma olasılığı artar. Diğer bir ilke ise ceza ve cezanın bir davranışın sıklığını azaltma potansiyelidir. Buna göre, bir davranış cezalandırıldığında, bu davranışın tekrarlanma olasılığı azalır.

Edimsel Koşullanma ve Günlük Hayat

Edimsel koşullanma, günlük yaşamda sıkça karşılaşılan bir öğrenme sürecidir. Örneğin, bir köpek, sahibi yemeğini getirdiğinde ona havlamayı öğrenir çünkü bu davranış yiyecek almasını sağlar. Aynı şekilde, bir çocuk, ödevini zamanında yaparsa, ebeveynlerinden övgü alır ve bu da ödev yapma davranışını teşvik eder.

Edimsel Koşullanmanın Öğrenme Sürecine Etkisi

Edimsel koşullanmanın öğrenme sürecindeki etkisi oldukça önemlidir. Bu süreç, bireyin çevresel koşullara göre uygun davranışları öğrenmesine ve bu davranışları tekrarlamasına olanak tanır. Özellikle, pozitif pekiştireçlerin (örneğin, ödüller) ve negatif pekiştireçlerin (örneğin, cezaların) kullanımıyla istenilen davranışların güçlendirilmesi veya zayıflatılması mümkündür.

Edimsel Koşullanmanın Sınırları ve Eleştirileri

Edimsel koşullanma, insan davranışlarını açıklamada önemli bir rol oynamasına rağmen, bazı sınırlılıklara ve eleştirilere tabidir. Örneğin, bu teori, insan davranışlarının sadece çevresel faktörlere bağlı olduğunu öne sürerken, içsel süreçleri ve düşünceleri göz ardı edebilir. Ayrıca, her davranışın ödül veya ceza ile sonuçlanmadığı durumlar da göz önüne alındığında, edimsel koşullanmanın tüm davranışları açıklamada yetersiz kalabileceği öne sürülebilir.

Sonuç

Edimsel koşullanma, bireylerin davranışlarını çevresel uyarıcılara göre şekillendiren önemli bir öğrenme sürecidir. Bu süreç, ödül ve cezaların davranışları etkileme potansiyeline dayanır ve günlük yaşamda sıkça karşılaşılan bir fenomendir. Ancak, edimsel koşullanmanın sınırlılıkları ve eleştirileri de göz önüne alındığında, insan davranışlarını açıklamada tek başına yeterli olmayabilir.